Vooral als ik me heel moe voel merk ik dat ik wat meer negatieve gedachten heb. Gekmakend gewoon! Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak als ik in bed lig. En zo kan ik me dan opeens tot 03:00 ‘s nachts druk maken om iets. Ugh.

Of al die negatieve gedachten tijdens menstruatie. Dan moet ik wel kilo’s chocola achterover gooien om m’n brein een beetje positief te upgraden. Ach en zo kan ik nog wel 10 situaties bedenken waarin ik gewoon meer last heb van negatieve gedachten.

Heb jij dat ook wel eens? Of misschien vaak?

Zo ja, dan kampen we allebei met hersenscheten.

Dat klinkt zeker grappig, maar hersenscheten zijn echt meer dan dat. En bovendien heel belangrijk om bij jezelf te (her)kennen als je last hebt van negatieve gedachten. Lees hieronder alles over de hersenscheet en je brein.

Waar komen negatieve gedachten vandaan?

Negatieve gedachten, we hebben er allemaal last van. Ja ie-der-een. Zelfs die ene collega die altijd zó vrolijk is dat je er soms bijna chagrijnig door wordt.

Hersenen produceren namelijk willekeurige gedachten. Sterker nog: het is één lange stroom gedachten die continu doorgaat. Hersenen slapen namelijk nooit volledig en zijn altijd actief.

Negatieve gedachten versus positieve gedachten

Positieve gedachten en negatieve gedachten komen en gaan de hele dag door

Maar, vraag je je waarschijnlijk af, waarom heeft de ene dan meer last van negatieve gedachten dan de ander?

Nou het is precies zoals je het zegt! De ene heeft er meer LAST van dan de ander. Met andere woorden: de ene persoon geeft meer aandacht aan zulke gedachten dan een ander.

Met je bewuste selecteer jij namelijk aan welke gedachten je aandacht geeft en aan welke niet. En op de gedachten die jij selecteert, wil je brein actie ondernemen.

Doe je niks met de gedachte (behalve eraan denken of wegduwen)? Dan herhaalt je brein die gedachte continu. En dat is soms behoorlijk frustrerend en gekmakend.

“Je darmen produceren scheten, en je hersenen produceren hersenscheten. Of ook wel negatieve gedachten. Dat ligt niet aan jou als persoon, dat hoort bij het lichaam.”

Hulp bij negatieve gedachten: je brein is irritant en ongeduldig

Het brein is een irritant, ongeduldig ding dat steeds aan je kop zeurt: ‘[jouw naam], je had deze gedachte… Dus hallo, wat kan ik doeoeoheoennnn? Ik wil er NU iets aan doeoeoeoennn!’ En hij begint steeds harder te drammen als het hem te lang duurt voordat je actie onderneemt. Yep, zo werkt dat ding in je schedelpan echt.


Je bent je (negatieve) gedachten niet

Gedachten zijn dingen die spontaan in je hoofd ontstaan. Dus je hebt er helaas qua inhoud weinig invloed op (op het moment dat ze omhoog poppen).

Maarrrrr: wat jij denkt, ben jij niet.

Simpel gezegd: jij bent je gedachten niet.

Onder de afbeelding leg ik dit verder uit.

‘De denker’ van Auguste Rodin. Met zijn beroemde woorden die hierbij horen: ‘Ik denk, dus ik ben’.

Positief denken: de taboe op negatieve gedachten

In het westen zijn we erg gericht op positief denken. Als je een negativo bent, dan is er wat mis met je en kun je beter 10 therapeuten opzoeken.

Maar ik heb daarom een vraagje aan jou:

Als jij een boer of een windje laat, voel je je dan helemaal ongelukkig omdat het uit jouw lijf kwam?

Of als je een snee in je arm hebt, baal je dan ontzettend dat die snee er is? Ga je helemaal analyseren hoe die snee eruit ziet en hoe die er gekomen is?

Nee natuurlijk doe je dat allemaal niet! Bij een dikke wind voel je je opgelucht en bij een snee in je arm plak je er een pleister op. Klaar. Meer energie spendeer je daar ook niet aan.

Nou, waarom doen we dat dan wel bij (teveel) hersenscheten? Waarom willen we perse weten waar ze vandaan komen; voelen we ons gelijk een negatieve sukkel; frustreren we ons erom; enzovoorts?

Want weet je: Het brein is namelijk gewoon een onderdeel van het lichaam en niet meer dan dat. We maken er meer van dan dat het is.

Je darmen produceren scheten, en je hersenen produceren gewoon hersenscheten. Dat ligt niet aan jou als persoon, dat hoort bij het lichaam. Een scheet stinkt, en een hersenscheet stinkt in zekere zin ook.

Hoe dan ook: zie je brein en spontane gedachten in geen enkele omstandigheid als ‘jou’ of als iets van jou persoonlijk, identificeer je er dus NOOIT mee. Je zult zien dat je leven dan meteen een stuk gemakkelijker wordt!

Een lesje in scheet-anatomie.

Uitzonderingen: wanneer je je gedachten wél serieus moet nemen

Even een side note: Stel je hebt erg vaak last van een opgeblazen gevoel en winderigheid. Dan is de kans groot dat je op zo’n moment even wat beter naar je eetpatroon gaat kijken. Met als doel te achterhalen welk voedsel die scheten veroorzaken.

Maar dat geldt ook voor hersenscheten: Heb je echt zó extreem veel hersenscheten, dat je daardoor zelfs slechter functioneert? Dat je bijvoorbeeld je werk niet altijd meer goed kunt doen, of dat je sociale leven eronder lijdt?

Dan wil je brein jou daar iets mee vertellen. In dit geval hebben je hersenscheten dus vervelend genoeg juist een belangrijke functie. Je brein vertelt je dan bijvoorbeeld dat je een trauma hebt. Of een burn-out. Of een zware depressie.

En als dit artikel, of de training in de volgende alinea, je niet helpen positiever in het leven te staan, dan is het verstandig extra hulp te zoeken!

Last van een hersenscheet en negatief denken? Hulp bij negatieve gedachten

Heb je vaak last van zo’n irritante hersenscheet? Dan is het misschien goed dat je je brein traint vaker aandacht te geven aan positieve gedachten. Psychologie Magazine geeft een speciale training hierover. Je leert positiever te denken, zelfs bij tegenslagen. Zo sta je steviger in je schoenen en vermindert het aantal negatieve gedachten.

Lees hier meer over de training